مراحل توسعه مواد آموزشی |
مرحله 1: شناسایی اهداف آموزشی
- مهارت ها یا شکاف های دانش خاصی را که باید در مواد آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تعریف کنید.
- مخاطبان هدف و سبکهای یادگیری آنها را شناسایی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مطالب متناسب با نیازهای آنها است.
- اهداف یادگیری قابل اندازه گیری را تنظیم کنید که با اهداف کلی برنامه آموزشی همسو باشد.
مرحله 2: تحقیق و جمع آوری محتوا
- بررسی کامل ادبیات مربوطه، گزارشهای صنعتی، و بهترین شیوهها را برای جمعآوری اطلاعات برای مواد آموزشی انجام دهید.
- برای به دست آوردن بینش و دیدگاه در مورد موضوع با کارشناسان موضوع (SMEs) مصاحبه کنید.
- از منابع آنلاین مانند مقالات، ویدئوها و وبینارها برای تکمیل مواد آموزشی استفاده کنید.
مرحله 3: محتوای آموزشی را توسعه دهید
- یک طرح کلی از مواد آموزشی، از جمله مفاهیم کلیدی، مثالها و تمرینها ایجاد کنید.
- از قالبهای مختلف، مانند ارائه اسلاید، ویدئو، و فعالیتهای تعاملی برای تعامل با فراگیران استفاده کنید.
- از مثالهای دنیای واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن مفاهیم کلیدی و مرتبطتر کردن مطالب استفاده کنید.
مرحله 4: ارائه آموزش را طراحی کنید
- موثرترین روش تحویل را برای مواد آموزشی، مانند آموزش حضوری، وبینارهای آنلاین، یا ماژولهای خودگام تعیین کنید.
- یک برنامه دقیق برای ارائه آموزش ایجاد کنید، از جمله جدول زمانی، دستور کار، و تدارکات.
- از انواع وسایل کمک آموزشی، مانند جزوات، اسلایدها، و وسایل کمکی برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.
مرحله 5: مواد آموزشی را ارزیابی و اصلاح کنید
- از انواع روشهای ارزیابی، مانند آزمونها، آزمونها و نظرسنجیها برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
- بازخورد یادگیرندگان و SMEها را جمع آوری کنید تا زمینه های بهبود و اصلاح را شناسایی کنید.
- مواد آموزشی را بر اساس بازخوردها و پیشرفتهای جدید در این زمینه بهطور مداوم بهروزرسانی و اصلاح کنید.
26 نکته برای توسعه مواد آموزشی:
- با درک روشنی از اهداف یادگیری و مخاطبان هدف شروع کنید.
- از فرمتها و روشهای ارائه متنوعی برای تعامل با فراگیران استفاده کنید.
- از نمونههای دنیای واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن مفاهیم کلیدی استفاده کنید.
- از انواع روش های ارزیابی برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
- بازخوردهای یادگیرندگان و SMEها را جمع آوری کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.
- مواد آموزشی را بر اساس بازخورد و پیشرفتهای جدید بهطور مداوم بهروزرسانی و اصلاح کنید.
- از طرح و چیدمان ثابت در سرتاسر مواد آموزشی استفاده کنید.
- از زبان واضح و مختصر استفاده کنید و از اصطلاحات تخصصی یا اصطلاحات فنی که ممکن است برای زبان آموزان ناآشنا باشد پرهیز کنید.
- از وسایل کمک بصری مانند تصاویر، نمودارها و نمودارها برای نشان دادن مفاهیم کلیدی استفاده کنید.
- فرصت هایی را برای فراگیران فراهم کنید تا آموخته های خود را تمرین کرده و به کار گیرند.
- از فعالیتهای تعاملی، مانند بحثهای گروهی و ایفای نقش، برای درگیر کردن فراگیران استفاده کنید.
- سناریوها و مطالعات موردی مرتبط با محیط کار فراگیران را بگنجانید.
- دستورالعملها و راهنماییهای واضحی را برای فراگیران برای تکمیل تمرینها و فعالیتها ارائه دهید.
- از انواع روش های تدریس، مانند سخنرانی، بحث و گفتگو و فعالیت های عملی استفاده کنید.
- فرصت هایی را برای زبان آموزان فراهم کنید تا سؤال بپرسند و بازخورد دریافت کنند.
- از فناوری، مانند پلتفرمهای یادگیری آنلاین و ابزارهای چندرسانهای، برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.
- از انواع روشهای ارزیابی، مانند آزمونها، آزمونها و نظرسنجیها برای ارزیابی درک فراگیران استفاده کنید.
- در مورد عملکرد و پیشرفت آنها به فراگیران بازخورد ارائه دهید.
- از انواع سبکهای یادگیری مانند دیداری، شنیداری و حرکتی برای درگیر کردن فراگیران استفاده کنید.
- فرصت هایی را برای فراگیران فراهم کنید تا در مورد یادگیری خود فکر کنند و زمینه های بهبود را شناسایی کنند.
- از انواع وسایل کمک آموزشی، مانند جزوات، اسلایدها، و وسایل کمکی برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.
- در ابتدای آموزش اهداف و انتظارات روشنی را برای فراگیران ارائه دهید.
- از انواع راهبردهای آموزشی، مانند داستان سرایی و گیمیفیکیشن، برای جذب فراگیران استفاده کنید.
- فرصت هایی برای همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده ها با یکدیگر برای فراگیران فراهم کنید.
- از انواع روش های ارزیابی برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
- بهطور مداوم trai را بهروزرسانی و اصلاح کنیدمطالب بر اساس بازخورد و پیشرفت های جدید در این زمینه.
- “طراحی و ارائه برنامه های آموزشی” توسط باب پایک و باب کالورت
- “راهنمای طراحی آموزشی” توسط دکتر هارولد دی. استولوف و دکتر اریکا جی کیپس
- “راهنمای ارزیابی آموزش” توسط دکتر دونالد ال. کرک پاتریک و دکتر جیمز جی. کرک پاتریک
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1403-03-26] [ 03:53:00 ب.ظ ]
|