مرحله 1: شناسایی اهداف آموزشی

  • مهارت ها یا شکاف های دانش خاصی را که باید در مواد آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تعریف کنید.
  • مخاطبان هدف و سبک‌های یادگیری آن‌ها را شناسایی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مطالب متناسب با نیازهای آن‌ها است.
  • اهداف یادگیری قابل اندازه گیری را تنظیم کنید که با اهداف کلی برنامه آموزشی همسو باشد.

مرحله 2: تحقیق و جمع آوری محتوا

  • بررسی کامل ادبیات مربوطه، گزارش‌های صنعتی، و بهترین شیوه‌ها را برای جمع‌آوری اطلاعات برای مواد آموزشی انجام دهید.
  • برای به دست آوردن بینش و دیدگاه در مورد موضوع با کارشناسان موضوع (SMEs) مصاحبه کنید.
  • از منابع آنلاین مانند مقالات، ویدئوها و وبینارها برای تکمیل مواد آموزشی استفاده کنید.

مرحله 3: محتوای آموزشی را توسعه دهید

  • یک طرح کلی از مواد آموزشی، از جمله مفاهیم کلیدی، مثال‌ها و تمرین‌ها ایجاد کنید.
  • از قالب‌های مختلف، مانند ارائه اسلاید، ویدئو، و فعالیت‌های تعاملی برای تعامل با فراگیران استفاده کنید.
  • از مثال‌های دنیای واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن مفاهیم کلیدی و مرتبط‌تر کردن مطالب استفاده کنید.

مرحله 4: ارائه آموزش را طراحی کنید

  • موثرترین روش تحویل را برای مواد آموزشی، مانند آموزش حضوری، وبینارهای آنلاین، یا ماژول‌های خودگام تعیین کنید.
  • یک برنامه دقیق برای ارائه آموزش ایجاد کنید، از جمله جدول زمانی، دستور کار، و تدارکات.
  • از انواع وسایل کمک آموزشی، مانند جزوات، اسلایدها، و وسایل کمکی برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.

مرحله 5: مواد آموزشی را ارزیابی و اصلاح کنید

  • از انواع روش‌های ارزیابی، مانند آزمون‌ها، آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
  • بازخورد یادگیرندگان و SMEها را جمع آوری کنید تا زمینه های بهبود و اصلاح را شناسایی کنید.
  • مواد آموزشی را بر اساس بازخوردها و پیشرفت‌های جدید در این زمینه به‌طور مداوم به‌روزرسانی و اصلاح کنید.

26 نکته برای توسعه مواد آموزشی:

  1. با درک روشنی از اهداف یادگیری و مخاطبان هدف شروع کنید.
  2. از فرمت‌ها و روش‌های ارائه متنوعی برای تعامل با فراگیران استفاده کنید.
  3. از نمونه‌های دنیای واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن مفاهیم کلیدی استفاده کنید.
  4. از انواع روش های ارزیابی برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
  5. بازخوردهای یادگیرندگان و SMEها را جمع آوری کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.
  6. مواد آموزشی را بر اساس بازخورد و پیشرفت‌های جدید به‌طور مداوم به‌روزرسانی و اصلاح کنید.
  7. از طرح و چیدمان ثابت در سرتاسر مواد آموزشی استفاده کنید.
  8. از زبان واضح و مختصر استفاده کنید و از اصطلاحات تخصصی یا اصطلاحات فنی که ممکن است برای زبان آموزان ناآشنا باشد پرهیز کنید.
  9. از وسایل کمک بصری مانند تصاویر، نمودارها و نمودارها برای نشان دادن مفاهیم کلیدی استفاده کنید.
  10. فرصت هایی را برای فراگیران فراهم کنید تا آموخته های خود را تمرین کرده و به کار گیرند.
  11. از فعالیت‌های تعاملی، مانند بحث‌های گروهی و ایفای نقش، برای درگیر کردن فراگیران استفاده کنید.
  12. سناریوها و مطالعات موردی مرتبط با محیط کار فراگیران را بگنجانید.
  13. دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های واضحی را برای فراگیران برای تکمیل تمرین‌ها و فعالیت‌ها ارائه دهید.
  14. از انواع روش های تدریس، مانند سخنرانی، بحث و گفتگو و فعالیت های عملی استفاده کنید.
  15. فرصت هایی را برای زبان آموزان فراهم کنید تا سؤال بپرسند و بازخورد دریافت کنند.
  16. از فناوری، مانند پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و ابزارهای چندرسانه‌ای، برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.
  17. از انواع روش‌های ارزیابی، مانند آزمون‌ها، آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها برای ارزیابی درک فراگیران استفاده کنید.
  18. در مورد عملکرد و پیشرفت آنها به فراگیران بازخورد ارائه دهید.
  19. از انواع سبک‌های یادگیری مانند دیداری، شنیداری و حرکتی برای درگیر کردن فراگیران استفاده کنید.
  20. فرصت هایی را برای فراگیران فراهم کنید تا در مورد یادگیری خود فکر کنند و زمینه های بهبود را شناسایی کنند.
  21. از انواع وسایل کمک آموزشی، مانند جزوات، اسلایدها، و وسایل کمکی برای بهبود تجربه آموزشی استفاده کنید.
  22. در ابتدای آموزش اهداف و انتظارات روشنی را برای فراگیران ارائه دهید.
  23. از انواع راهبردهای آموزشی، مانند داستان سرایی و گیمیفیکیشن، برای جذب فراگیران استفاده کنید.
  24. فرصت هایی برای همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده ها با یکدیگر برای فراگیران فراهم کنید.
  25. از انواع روش های ارزیابی برای ارزیابی اثربخشی مواد آموزشی استفاده کنید.
  26. به‌طور مداوم trai را به‌روزرسانی و اصلاح کنیدمطالب بر اساس بازخورد و پیشرفت های جدید در این زمینه.
  1. “طراحی و ارائه برنامه های آموزشی” توسط باب پایک و باب کالورت
  2. “راهنمای طراحی آموزشی” توسط دکتر هارولد دی. استولوف و دکتر اریکا جی کیپس
  3. “راهنمای ارزیابی آموزش” توسط دکتر دونالد ال. کرک پاتریک و دکتر جیمز جی. کرک پاتریک
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...